امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری

امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری*ستاد سایبری سردار شهید حسن طهرانی مقدم*

امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری

امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری*ستاد سایبری سردار شهید حسن طهرانی مقدم*

امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری

بسمه تعالی
با سلام و تشکر از شما بازدید کننده گرامی
وبلاگ * امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری *
توسط محسن زوار یکی از اعضای ستاد سایبری سردار شهید حسن طهرانی مقدم در مورخه 1392/06/17 افتتاح و شروع به فعالیت در عرصه فضای مجازی کرده است .
محور فعالیت این وبلاگ همسو با محور های مسابقه وبلاگنویسی * صفر و یک امن * که پلیس فتا ایجاد کرده است می باشد .
امید است با استعانت از پروردگار متعال و بهره گیری از رهنمود های مقام معظم رهبری و امام راحل و شهدا و همچنین یاری شما عزیزان بتوانیم قدمی مثبت در راه سرفرازی میهن عزیز و اسلامیمان ایران برداریم.
با تشکر از شما دوستان عزیز
محسن زوار

کلمات کلیدی

10 نکته امنیت سایبری

ستاد سایبری سردار شهید حسن طهرانی مقدم

گوگل – ابزاری برای خدمت یا جاسوسی ؟

راه های افزایش امنیت سایبری کاپیوتر

شبکه اجتماعی

محسن زوار

نکات امنیتی برای افزایش امنیت

نصب و ارتقاء آنتی ویروس

هکر ها سنسور اثر انگشت آیفون ۵s را فریب دادند

اف بی آی می تواند از راه دور میکروفون گوشی و لپ تاپ ها را فعال کند

الکسا | Alexa Internet

چگونه برای تمیز کردن و تامین امنیت مرورگر خود مانند یک حرفه ای باشیم

سیستم خود را منجمد کنید با Deep Freeze !

افزایش امنیت در شبکه های اجتماعی

نکات امنیتی برای جلوگیری از هک شدن وبلاگ شما

مهم‌ترین نکات برای جلوگیری از هک شدن

هرزنامه شبکه اجتماعی

هرزنامه

پدیده ای مخرب و رو به رشد

فیسبوک

دستگیری یک بچه مدرسه ای به جرم مشارکت در بزرگترین حمله سایبری تاریخ

Metadata چیست و برای سازمان های اطلاعاتی چه اهمیتی دارد؟

کاربران جی‌میل تسلیم نداشتن حریم خصوصی هستند

ارزیابی اهمیت خطرات امنیت سایبری

امتناع 11 میلیون نفر از استفاده از فیس بوک پس از افشاگریهای اسنودن

تکنیک های رمز گذاری و انتقال فایل

رمز نگاری

اینترنت امن

ایمیل موقت

ابزار جاسوسی سایبری

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

هرزنامه شبکه اجتماعی، پدیده ای مخرب و رو به رشد

اگر عصر حاضر را «عصر شبکه ها و رسانه های اجتماعی» بنامیم گزافه نگفته ایم. روزی نیست که یک استارت آپ جدید با ایده ای نو در این زمینه ظهور نکند و پله های ترقی را دو تا یکی طی ننماید. فیسبوک از مرز یک میلیارد کاربر گذشته و هدف «هر انسان یک حساب فیسبوک» را در سر می پروراند.

توییتر، پینترست، مای اسپیس، لینکد این و ده ها شبکه جهانی و محلی دیگر یک هدف اصلی را دنبال می کنند و آن جذب کاربر بیشتر البته متناسب با حوزه فعالیت خود.
اما مسئله ای که نباید از آن غافل شد این است که هرچه جمعیت [افسار گسیخته و بدون آموزش فرهنگی صحیح] افزایش بیابد خواه نا خواه آمار کنش های مجرمانه نیز زیاد می شود. البته طبعاً هرچند نه در محتوا ولی شکل بزهکاری در فضای واقعی با فضای مجازی تفاوت می کند.
هرزنامه ها که به رایانامه های (E.mail) ناخواسته و با اهداف نادرست گفته می شود دوران اوجی داشتند که دیگر سپری شده. اگر یادتان باشد تا چند سال پیش، ثبت نام در اغلب وبگاه ها مصادف بود با سرازیر شدن انبوه رایانامه های تبلیغاتی، آنچنان که گاهی عنان کار از دست خارج می شد و کاربر ناگزیر از تعویض نشانی رایانامه خود بود.
حالا مثل اینکه قانون پایستگی اینشتین در مورد هرزنامه ها هم صحت داشته و توانسته اند در قالبی جدید ظهور کنند: پدیده ای به نام «هرزنامه رسانه اجتماعی.»
بنابر آخرین آمارها نه تنها شاهد هیچ نشانه ای از کاهش چنین هرزنوشته هایی نیستیم که روند رو به رشد آنها حاکی از اقبال بیش از پیش هرز فرستان (Spammer) است. وقتی هرزنویسی در فیسبوک به تجارتی ۲۰۰ میلیون دلاری تبدیل شده باشد حدس زدن علت این رویکرد چندان سخت به نظر نمی رسد، تازه این فقط یکی از ۲۳ شبکه اجتماعی بزرگ است و اغلب هرزفرستانِ حرفه ای همه آنها را مورد حمله قرار می دهند.
بر اساس آمارها هرزنامه ها در شبکه های اجتماعی از ابتدای امسال ۳۵۵ درصد رشد داشته اند و این یعنی با مشکلی فزاینده مواجهیم. در تحلیل های آماری مشخص شده که هرز اپ ها از عوامل کمک کننده به این مسئله هستند؛ ۵ درصد از همه اپ های اجتماعی به عنوان هرز اپ دسته بندی می شوند که شامل مواردی چون ربات های اجتماعی، حساب های تقلبی و like دزدان (کسانی که برای Like خوردن بیشتر در فیسبوک فعالیت می کنند) است.
بدتر اینکه کاربران عملاً امکان خاصی برای برخورد با چنین هرزنامه هایی ندارند و بالاخره در دام یکی از آنها می افتند؛ و باز اگر به آمارها استناد کنیم، از هر ۲۱ پیام شبکه های بزرگ اجتماعی -شامل فیسبوک، یوتیوب، گوگل پلاس و توییتر- یکی در دسته «محتوای خطرناک» قرار می گیرد.
اما مسئله جدی تر این است که از هر ۲۰۰ پیام شبکه اجتماعی یکی بسیار خطرناک است. به غیر از محتواهای مربوط به بزرگ سالان، در خیلی از آنها بدافزار هم یافت می شود؛ حدود ۱۵ درصد از هرزنامه های شبکه های اجتماعی (در قالب پیام و هرچیز دیگر) شامل URLهایی (نشانی وب) می شوند که کاربر را به منابع خطرناک هدایت می کنند.
این وسط تنها مصرف کننده نهایی که هدف این هرزنامه ها قرار می گیرد متضرر نمی شود، قطعاً صاحبان رسانه های اجتماعی هم به این وسیله برند خود را در خطر می ببیند -انتظار می رود تجارت تبلیغات در شبکه های اجتماعی امسال (میلادی) به رقم ۷ میلیارد دلار برسد- شیوع هرزنامه ها نه فقط موجب سوء استفاده از کاربران می شود بلکه می تواند به شدت به وجهه شبکه های اجتماعی که تمام تلاش خود را برای جلب اعتماد مردم می کنند آسیب بزند.

به هر روی این پدیده ای ست که تازه وارد دوران رشد خود شده و به نظر می رسد حالا حالاها قصد رخت بر بستن داشته باشد. چیزی که برای ما کاربران اهمیت دارد خلاصی از شر آنها یا حداقل مواجهه با هرزنامه هاست. دقت در عضویت در گروه ها و صفحه های اجتماعی می تواند عامل موثری در کاهش دریافت هرزنامه های این شبکه ها باشد. شما چه راهکارهایی را پیشنهاد می دهید؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی