امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری

امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری*ستاد سایبری سردار شهید حسن طهرانی مقدم*

امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری

امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری*ستاد سایبری سردار شهید حسن طهرانی مقدم*

امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری

بسمه تعالی
با سلام و تشکر از شما بازدید کننده گرامی
وبلاگ * امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم سایبری *
توسط محسن زوار یکی از اعضای ستاد سایبری سردار شهید حسن طهرانی مقدم در مورخه 1392/06/17 افتتاح و شروع به فعالیت در عرصه فضای مجازی کرده است .
محور فعالیت این وبلاگ همسو با محور های مسابقه وبلاگنویسی * صفر و یک امن * که پلیس فتا ایجاد کرده است می باشد .
امید است با استعانت از پروردگار متعال و بهره گیری از رهنمود های مقام معظم رهبری و امام راحل و شهدا و همچنین یاری شما عزیزان بتوانیم قدمی مثبت در راه سرفرازی میهن عزیز و اسلامیمان ایران برداریم.
با تشکر از شما دوستان عزیز
محسن زوار

کلمات کلیدی

10 نکته امنیت سایبری

ستاد سایبری سردار شهید حسن طهرانی مقدم

گوگل – ابزاری برای خدمت یا جاسوسی ؟

راه های افزایش امنیت سایبری کاپیوتر

شبکه اجتماعی

محسن زوار

نکات امنیتی برای افزایش امنیت

نصب و ارتقاء آنتی ویروس

هکر ها سنسور اثر انگشت آیفون ۵s را فریب دادند

اف بی آی می تواند از راه دور میکروفون گوشی و لپ تاپ ها را فعال کند

الکسا | Alexa Internet

چگونه برای تمیز کردن و تامین امنیت مرورگر خود مانند یک حرفه ای باشیم

سیستم خود را منجمد کنید با Deep Freeze !

افزایش امنیت در شبکه های اجتماعی

نکات امنیتی برای جلوگیری از هک شدن وبلاگ شما

مهم‌ترین نکات برای جلوگیری از هک شدن

هرزنامه شبکه اجتماعی

هرزنامه

پدیده ای مخرب و رو به رشد

فیسبوک

دستگیری یک بچه مدرسه ای به جرم مشارکت در بزرگترین حمله سایبری تاریخ

Metadata چیست و برای سازمان های اطلاعاتی چه اهمیتی دارد؟

کاربران جی‌میل تسلیم نداشتن حریم خصوصی هستند

ارزیابی اهمیت خطرات امنیت سایبری

امتناع 11 میلیون نفر از استفاده از فیس بوک پس از افشاگریهای اسنودن

تکنیک های رمز گذاری و انتقال فایل

رمز نگاری

اینترنت امن

ایمیل موقت

ابزار جاسوسی سایبری

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

نکات امنیتی برای افزایش امنیت * gmail *

شنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۲، ۰۴:۴۰ ب.ظ

- رمز عبور یا پسورد

انتخاب یک رمز عبور قوی و طولانی و متشکل از چند کاراکتر عددی و حروفی و با علائم و نشانه ها ، می تواند در حفظ بهتر اطلاعات به شما کمک کند. اما هیچ وقت از همین رمز های عبور ایمیل یا جیمیل خود در فروم ها و سایت های دیگر استفاده مجدد نکنید تا اگر احیانا اکانت کاربری شما در دیگر سایت ها سرقت شد ، هکرها نتوانند خیلی راحت و فقط با داشتن ایمیل و رمز عبورتان به جیمیل شما یورش ببرند. ( البته در پست ” چگونه رمز عبوری قدرتمند و ایمن بسازیم؟ ” در این مورد مفصل صحبت شده است )

gmail security

2- خارج شدن از ایمیل

اگر از کامپیوترهای کافی نت ها و مکان های عمومی برای وارد شدن به جیمیل خود استفاده می کنید ، حتما مطمئن شوید که در انتهای کار از ایمیل خود خارج شده باشید. کافیست که روی گزینه ” Sign Out ” در بالای سمت راست ایمیل خود کلیک کنید .

gmail security-1

البته حتی المقدور از مرورگر استفاده شده ، کوکی ها و اطلاعات فعالیت هایتان را پاک کنید . کافیست که به منوی ” Tools ” مرورگرتان رفته و روی گزینه مشابهی مثل ” Clear History ” کلیک کرده و از آنجا همه گزینه ها را فعال و کلیه کوکی ها و فعالیت خودتان را پاک کنید. البته این مورد در مورد کامپیوتر خانگی هم صدق می کند و اگر تا مدت طولانی در خانه نیستید، می توانید برای اینکه کس دیگری وارد جیمیل شما نشود ، همین عمل را تکرار کنید.

gmail security-2

3- فایل های ضمیمه یا اتچ

خود جیمیل برای اطمینان یافتن از سالم بودن اتچ ها و فایل های ضمیمه یک ایمیل ، عملیات مختلفی را انجام می دهد ، اما باز مراقب این فایل ها نیز باشید و قبل از اینکه آنها را باز کنید ، مطمئن شوید که از طرف چه کسی و برای چه موضوعی آن را فرستاده است و حتی از فرد ایمیل کننده نیز بخواهید که به شما بگوید که چه چیزی را برایتان اتچ کرده است.

gmail security-4

4- استفاده از Https

گوگل چند سالی است که پروتکل SSL را از Http به Https برای همه کاربرانش در جیمیل فعال کرده است که با این کار یک لایه امنیتی بین کاربر و سرورهای جیمیل به وجود می آید و به نوعی رمزنگاری می شود. این قابلیت هم اکنون به صورت پیش فرض برای همه اکانت های جیمیل فعال است و البته کمی سرعت اینترنت را تحت تاثیر خود قرار داده و پایین می آورد. اما بهتر است که شما برای اطمینان نیز به تنظیمات اکانت جیمیل خود رفته و بر روی چرخ دنده ای که در سمت راست صفحه است کلیک کرده و گزینه ” Setting ” را انتخاب کنید و در صفحه باز شده و در بخش ” General ” گزینه ” Browser Connection ” را روی ” Always use https ” قرار دهید که البته این مورد فعال است.

gmail security-5

5- بررسی IP ورودی

یکی از قابلیت های خوب و مفید جیمیل اینست که IP های ورودی را نمایش می دهد. همیشه هفته ای یک بار را برای بررسی آی پی های (IP) های ورودی به جیمیل چک و بررسی کنید. برای این منظور می توانید به پایین صفحه جیمیل رفته و نوشته ای با نام ” Last account activity ” را پیدا کرده و گزینه ” Details ” را بزنید تا آخرین IP های ورودی را با تاریخ و زمان به شما نمایش دهد. اگر در این صفحه ورودی IP و ورودی غیر خود را مشاهده کردید ، بدانید که کس دیگری به اکانت شما دسترسی دارد و اگرنه که خیالتان راحت باشد. البته این نکته را مد نظر قرار دهید که IP وی*پی* ان خود را نیز فراموش نکنید.

gmail security-6

6- بررسی POP / IMAP

اگر روزی حساب شما به خطر افتاده و یک هکر ناقلا از طریق فوروارد کردن ایمیل شما به ایمیل خودش از حساب شما سوء استفاده کند ، باید از این کار جلوگیری کنید. کافیست بر روی چرخ دنده سمت راست صفحه کلیک کرده و روی گزینه ” Setting ” رفته و به  ” Forwarding and POP/IMAP ” بروید و گزینه ” Disable IMAP ” و ” Disable POP ” را انتخاب کنید و مطمئن شوید که آدرس ایمیل در این مکان وجود ندارد.

gmail security-7

7- انتخاب یک سوال بخصوص

یکی از امکانات ایمیل ها اینست که در ابتدای ثبت نام یک سوال برای خود انتخاب و یا می نویسید. پس باید یک سوال مخصوص به خود را ایجاد کنید تا هکرها به راحتی و فقط با چند خطا و آزمون و از بخش بازیابی رمز عبور و پاسخ به سوال امنیتی نتوانند وارد اکانت شما شوند. برای تنظیمات مربوط به بخش ریکاوری پسورد و تنظیم پسورد ایمیل خود می توانید به همان بخش ” Setting ” رفته و گزینه ” Accounts and Import ” را انتخاب و رمز عبور و سوال را تغییر دهید.

gmail security-8

8- پشتیبان گیری از جیمیل

بسیاری از افراد کارهای مهم و حیاتی خود را با ایمیل انجام می دهند و چه بسا با به خطر افتادن ایمیلشان توسط هکرها ، می تواند عواقب بدی داشته و حتی توسط آنها حذف یا مخدوش شود. بنابر این برای جلوگیری از این امر حتما باید یک نسخه پشتیبان از جیمیل خود تهیه کرد. برای این کار از همان بخش ” Forwarding and POP/IMAP ” استفاده کرده و یک ایمیل ایجاد و ایمیل اولیه را به ایمیل ثانویه خود فوروارد کنید یا به برنامه Outlook دسکتاپ خود متصل کنید.

gmail security-9

9- تایید دو مرحله ای جیمل

به تازگی گوگل یک امکان ویژه و بخصوص برای ثبت نام و وارد شدن به جیمیل ایجاد کرده است که تایید دو مرحله ای می باشد. در این روش پس از ثبت نام و دادن نام کاربری و رمز عبور یک کد تاییدیه یا ” Verification Code ” به تلفن همراه و موبایل شما ارسال می شود و شما باید آن کد را که به صورت صوتی یا نوشتاری می باشد در مرحله بعدی ثبت نام در کادر مربوطه وارد کنید. با این کار یک لایه امنیتی قوی در مقابل هکرها برای شما ایجاد می شود.

برای این کار کافیست که به این لینک مراجعه کرده و در صفحه باز شده ، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و در صفحه بعدی می توانید شماره تلفن موبایل و حتی شماره تلفن ثابت خود را وارد کنید. برای این کار هم روی گزینه ” Add a phone number ” کلیک کنید و در صفحه بعدی باید شماره موبایل یا تلفن ثابت خود به همراه کشور را انتخاب و نوع پیام را هم می توانید به صورت SMS یا Voice قرار بدید و ذخیره کنید.

البته می توانید برای تست این روش در کادر ” Let’s test the phone ” گزینه ” Send Code ” را بزنید تا یک کد برای شما ارسال شود و بعد کد را در کادر پایین آن وارد کرده تا از درستی عملکرد آن اطمینان یابید.

از این به بعد هر وقت به یکی از سرویس های گوگل وارد شوید ، برای ورود یک کد به تلفن شما فرستاده می شود و باید آن را وارد کنید تا از این طریق جیمیل شما حفاظت شود. البته این روش گاهی اوقات اذیت کننده هم خواهد بود.

gmail security-10

10- جلوگیری از دسترسی دیگران به جیمیل

اولین موردی که باید بفهمید کسی اکانت شما را هک کرده است یا نه ، اینست که به قسمت ” Setting ” رفته و گزینه ” Accounts and Import ” را انتخاب و به قسمت ” Grant access to your account ” بروید. اگر در این محل نام ایمیلی مشکوک اضافه شده باشد ، آن را می بینید و باید سریعا ان را با دکمه ” Delete ” پاک کنید. همچنین مطمئن شوید که گزینه ” Mark conversation as read when opened by others ” نیز فعال باشد تا اگر احیانا کسی در حال خواندن ایمیل های شما بود ، به شما اطلاع دهد.

gmail security-11

11- اعتماد نکردن به افراد

شما به عنوان صاحب ایمیل ، نباید هر ایمیلی که دریافت می کنید را باز کرده و یا روی آن کلیک کنید. بیشتر افراد از همین طریق دچار هک یا فیشینگ می شوند. پس به هر ایمیل و هر کاربری اعتماد نکرده و فقط ایمیل هایی را که ایمیل کننده آن را می شناسید اعتماد کرده و آن را باز و مطالعه کنید.

gmail security-13

12- استفاده از پلاگین های امنیتی

استفاده از افزونه های امنیتی مانند ” WOT ” بر روی مرورگرهای مختلف به شما این امکان را می دهد که هنگامی به یک سایت وارد می شوید ، این افزونه ها از وارد شدن شما به سایت های مخرب و ویروسی جلوگیری می کنند. شما می توانید افزونه های مختلفی را برای فایرفاکس و کروم در اینترنت بیابید و کافیست که کلمه ” Privacy” را برای مرورگر خود جستجو کنید تا پلاگین های متفاوتی به شما معرفی شود.

gmail security-12

حرف آخر :

بیشتر این عملکردها برای اینست که شما را از نفوذ هکرها در جیمیلتان حفظ کند ، اما همان طور که می دانید این روش ها برای هکرهای بسیار حرفه ای تقریبا غیرممکن است . ولی با این حال بهتر است که به این راهکارها عمل کنید تا اگر به تور یک هکر ساده و متوسط افتادید ، لااقل از ایمیلتان محافظت کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی